Friday, January 1, 2010

NIQAB

http://4.bp.blogspot.com/_1gs9ABbc9aA/StXOzOLMkRI/AAAAAAAAAGw/mDoJg2foFyY/s320/wanita+solehah.jpg
Pemakaian niqab biasanya dipakai oleh dari golongan wanita Arab. Mereka memakainya kerana ingin melindungi pernafasan dari memasuki habuk pasir dan debu, juga memakainya kerana ingin menghindari dari berlakunya fitnah serta mengikuti sunnah. Namun sekarang tidak lagi, golongan yang memakai purdah semakin meningkat malah penduduk Malaysia sendiri ada yang memakai purdah walaupun jumlah golongan yang memakai niqab tidaklah terlalu ramai. Memang pemakaian niqab tidak wajib namun adalah lebih indah, cantik, dan kemas jika wanita Islam memakai niqab. Malah sekaligus mencantikkan lagi imej Islam itu sendiri. Apa yang ingin dibicara dan diutarakan disini adalah. Bagi sesetengah kolej-kolej Islam yang terdapat di negara Malaysia ini. Sudah tersedia maklum bahawa kolej Islam adalah berteraskan Islam dan segalanya menurut Syariat Islam. Namun apabila ada golongan pelajar wanita yang ingin memakai niqab, ditentangnya habis-habisan malah membuat peraturan pengharaman memakai niqab di kolej. Pihak kolej sememangnya tidak perlulah berbuat sedemikiakerana sedangkan muslimat yang tidak berpakaian menurut syarak dan peraturan yang ditetapkan di dalam kolej pun mmasih lagi diberi kebebasan dan dibiarkan tanpa pengawasan di dalam kolej malah kelompoknya senakin ramai. Oleh itu yang mana wajib ditegur? Adakah yang tidak memakai stokin agar dia memakai stokin atau yang berpurdah agar dia mempamerkan wajahnya. Seharusnya pihak kolej harus menitikberatkan pada perkara-perkara yang dilanggari oleh sesetengah muslimat dan bukannya mengambil peduli pada perkara-perkara yang sememangnya mengikut landasan yang betul iaitu landasan Syariat Islam. Seharusnya pihak pentadbiran memberikan dorongan dan sokongan dalam memartabatkan Syariat Islam bukannya menjatuhkan lagi. Pelik juga jika diharamkan pemakaian niqab di dalam kolej. Bukankah ianya satu perbuatan yang baik. Ianya akan rasa terpelihara apabila memakai niqab.


Nabi s.a.w bersabda yang bermaksud:

Ertinya: “ Maka barangsiapa yang memelihara dirinya daripada segala syubhat, maka sesungguhnya ia telah menuntut suci bersih bagi agamanya dan dirinya.”

(Riwayat asy-Syaikhan daripada an-Nu’man bin bin Basyir r.a)

Nabi s.a.w bersabda yang bermaksud:

Ertinya: “ Lazimilah ke atas kamu dengan benar kerana sesungguhnya benar itu menunjuki ke arah kebaikan dan kebaikan itu menyampaikannya kepada Syurga. Dan sentiasa seorang lelaki benar dan ia bersungguh-sungguh benar hingga hurufnya dihitamkan di sisi Allah subhanahu wa ta’ala yang sangat benar dan jauhilah diri kamu berdusta kerana sesungguhnya dusta itu menunjukinya kea rah kejahatan seperti keluar daripada ketaatan. Dan membuat kejahatan itu menyampaikannya kepada api neraka. Dan sentiasalah hamba itu bersungguh-sungguh berdusta hingga hurufnya dihitamkan di sisi Allah subhanahu wa ta’ala, yang banyak dusta”.

(Riwayat asy-Syaikhan)

1 comment:

  1. bagaimana nak yakinkan family yang kita mahu berniqab ikhlas kerna-Nya bukan kerana sahabat bukan kerana ibu bapa?

    ReplyDelete